Positiva effekter och Biverkningar med LCHF

Positiva effekter sedan jag började med LCHF: (efter en månad)
Gått ned i vikt
Slutat vara konstant hungrig
Slutat ha extremt socker-sug
Jag behöver inte äta lika mycket mat längre
Min min troliga IBS är redan mycket bättre.
Jag kan för första gången hålla mig till en matbudget
Jag har slutat röka och inte känt mig sugen på att röka heller
Jag har fått mindre torr hud
Jag har än så länge inte varit förkyld eller sjuk.
Jag kan känna när jag är mätt och lämna mat kvar på tallriken. (Fast fortfarande är det svårt att inte äta mer fast jag känner mig mätt.)

Biverkningar jag haft sedan jag började med LCHF:
Efter några dagar in på dieten; mycket lätt irriterad nästan som PMS. Gick dock över fort.
Hjärtklappning. (första veckan bara)
Brösten har varit ömma.
Huvudvärk varade de första 3 veckorna, och ibland känner jag av den mycket speciella huvudvärken fortfarande. Men nu är den definitivt Mycket bättre.
Kramp har jag haft 1 gång.
Jag har fått några finnar i ansiktet nu i denna veckan.
Dålig andedräkt.
Jag svettas lätt.
Jag är varm i kroppen. Visa kroppsdelar avsöndrar oväntat mycket värme.
Sista veckan/ veckorna så har jag känt mig tröttare än tidigare. Håglös.
Känslosam, som om det är många hormoner i kroppen som simmar runt.
Nån enstaka gång; illamående (när jag inte ätigt på länge)
Plus några andra besvär som också var helt normala. ;-D

Om mina "biverkningar" har jag följande att säga.
Nästan varje sak som dykt upp för mig har jag gogglat och läst om, vad det än kan ha varit. Och det gäller även de positiva effekterna. På i princip alla punkter så är det fler som upplevt samma sak tidigare, och de flesta säger att det går över också. Till stor del så verkar det som om kroppens hormonnivåer förändras när man äter den här kosten. Exakt vad som händer och varför vet jag inte även om det verkar finnas många teorier. (Som att fett innehåller hormoner och när man förbränner fett så ökar mängderna i kroppen till exempel.) Så när det gäller intima saker och känslosamma saker så beror det förmodligen på att kroppen ställer om sig. Jag skulle vilja tro att det handlar om att kroppen återställer sig för att fungera normalt igen, och hur detta ter sig beror på hur "fel" kroppen varit inställd innan? När det gäller alla mina biverkningar som ju ändå blivit några stycken på denna listan, så har det inte varit negativa effekter jag märkt av mest under denna månaden. Det har varit alla de positiva sakerna som har blivit bättre som jag har märkt. För så som jag levde innan hade jag nästan inget liv, allt tycktes handla om vad skall jag äta, räddslan för att vara hungrig och nästan samma sak när det gällde cigaretterna. Jag har varit rädd för hur jag skulle må om jag inte hade det jag trodde jag behövde, mat och ciggaretter. Jag älskar fortfarande mat, och jag är definitivt inte helt kvitt mitt sockersug, eftersom jag fortfarande har svårt att stå ut om någon annan i min närhet äter sådant jag inte skall äta. Och det samma gäller nog cigaretter (kanske? Jag har inte testat, och skall inte göra det ännu på ett tag). Jag är inte färdig med min friskvård, allt jag gjort som skadat min kropp tar tid att läka.

Och om LCHF funkar... Jag kan inte svara på det egentligen. Jag har inte nått alla mina mål på en månad. Jag har fått otroligt många förbättringar i min livssituation. Jag är väldigt glad att jag hittat denna livsstilen.
//Mandy

0 Response to "Positiva effekter och Biverkningar med LCHF"