LCHF - Sockeravvänjning

Yes. Då har jag ätit LCHF i 6 dagar. Jag började ju enkelt och bra den 1 september. Och jag tänkte skriva lite om hur det känns och vad som har hänt sedan jag började.

Först och främst så tar vi de negativa sidorna, som finns, även om det är övergående enligt alla sidor och alla forum.

Jag har väldigt svårt att somna på natten. Och det kom nästan omedelbart när jag började käka denna kosten. Jag har kunnat sova lätt och bra de senaste åren utan några problem så det är en aning stressande att känna att man ligger vaken på natten hur länge som helst. Faktum är att jag känner mig egentligen inte trött alls. Ja, okej, jag känner mig trött mentalt, behöver varva ned och slappna av inte göra så mycket. En aning orkeslös framåt kvällen då. Men jag känner mig inte sömnig alls. I natt sov jag till exempel kanske 3 - 4 timmar. Jag somnar en liten stund och behöver sedan gå på toa flera gånger varje natt.

Så ja, kissa behöver jag göra hela tiden nu.  Och jag har även fått lite dålig mage. Det är otrevligt men alla sidor, och folk och forum säger att det är vanligt i början också, men det skumma är att jag ändå känner att min mage inte är en hundradel så spänd och svullen och kass nu som den var innan, även om tarmen inte klarar allt fettet ännu. Så magen mår bra, i allmänhet ändå.

Och så har vi huvudvärk, lite yrsel och en del illamående. Inga groteska mängder egentligen. Det är inte olidligt, men irriterande.

Så då, de positiva effekterna hittills.
Jag har gått ned nästan 5 kg på en vecka. Mest vatten, men ändå!!! Och sedan så har vi en sak till som jag tycker känns som ett mirakel. INTE ETT ENDA GODIS-SUG! Och inte ett enda sug efter en macka. Inte ett enda sug alls på något extra utom den mat jag äter.
Och jag håller mig mätt länge länge på det jag äter. I dag på morgonen så kände jag till och med att jag åt en aning för mycket.  Jag åt en aning fort för jag var lite stressad över att jag skulle iväg, och jag tror jag stoppade i mig för mycket i morse. Men ändå!! Jag har aldrig känt att en enda liten tallrik med mat är mättande förut, aldrig känt mig mätt mer än någon halvtimme i sträck. Hela mitt liv har jag levt i ett konstant evigt hungers-sug, en evig längtan efter att hitta något som mättar mig så jag kan slippa från den där tryckande känslan.
Och nu är den BORTA! Igår väntade jag hela dagen på att jag skulle bli hungrig på riktigt, och jag blev ändå inte riktigt hungrig. Tillslut så åt jag ändå vid 20.00 tiden på kvällen. Och då hade jag bara käkat en liten skål turkisk yoghurt på morgonen och två koppar kaffe med lite grädde i.
Men jag dricker mycket vatten i alla fall!

Min livskvalité är tusen gånger bättre utan att jag känner det där hungers-hålet. Hoppas, hoppas, hoppas att det fortsätter så här!

//Mandy

0 Response to "LCHF - Sockeravvänjning"